onsdag 14 november 2012

Salutogent sjuk

"Hej Dagboken!" Kändes det som jag ville inleda med som en spegling av "nu ska jag ta upp detta tradiga ämne igen"...

Jag undrar om det kan vara möjligt att vara salutogent sjuk? Jag undrar också om sjukvården skulle kunna hitta en ny retorik. Varför en ny retorik? Jo, jag är så trött på ord som just "sjuk", "defekt", "onormal" och så vidare. Det gör mig sjukare. Jag vill se världen från min position. Jag vill vara normen för min kropp. Jag vill att vi utgår från min kropp och säger så här funkar den och så här kan jag hantera det.

Jag vill bara kunna se min kropp som begriplig, hanterbar och framförallt meningsfull.

Det sticker i mig och jag ryser. Idag pratade en sköterska om en av mina gener som "defekt", men plötsligt kände hela jag mig som den defekta genen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar