torsdag 26 november 2009

Anteckningar från senaste PO-dagen

Vad är pedagogisk dokumentation?
Ett förhållningssätt till verksamheten för förskolepersonal. Reflektion i grupp - en processutbildning.
Lpf 98 - förskolan = en lärande organisation

Gör pedagogen skillnad för barns lärande?

*Lyssna på barnen --> Vi får reda på hur de tänker --> Anpassa pedagogiken
*Titta på det barnen tittar på

Hur påverkar lärmiljön barns/elevers beteende?
Elever som bråkar kanske uttrycker att "i den här miljön lär jag mig ingenting".
Barn blir sitt sammanhang.

(Jag) Hur fungerar bildpedagogiken i förskolan?

Tillvägagångssätt
1. Observera
2. Dokumentera
3. Reflektera
-lyssna efter det som inte sägs
-samtala
-fråga
-var nyfiken
----> Vad ska/kan förändras? (figuren nedan)

Pedagogisk dokumentation synliggör sammanhangen.

Miljön > Barn-/människo-/kunskapssyn
^v barn blir.../får... v
Pedagogens förhållningssätt/arbetssätt


Varför?
*Synliggörs sig själva som pedagoger
*Uppfyller miljön de pedagogiska metoderna?
*Hur ser barnens kunskapsinhämtande och lärprocesser ut?
*Bjud in föräldrar till delaktighet?


"Strävan är att bjuda motstånd"

IUP -Individuell utvecklingsplan
Matriser
IUP med skriftliga omdömen - varför då?
Lgr 69 --> Lgr80 --> Lpo 94 --> Lpo 11?

V
Skolan och lärarna väljer - "Gör vad ni vill bara det blir bra"

Reflektera istället för att rätta prov!

Hur läggs undervisningen upp?
Traditionellt: 1 Mål att uppnå, 2 Mål att sträva efter = Alla elever får inte möjlighet till steg två
Vision: Låt alla elever prova Mål att sträva efter och gör sedan kunskapsbedömning genom Mål att uppnå

Mål att uppnå = ändligt
Mål att sträva efter = oändligt

Kvantitet = Mätbart
Kvalitet = Bedömbart med kriterier (Kanske ska flera lärare bedöma tillsammans?)

Ämnesspecifika samtalsguider

summativ
formativ

2 kommentarer:

  1. Orättvist att PO-dagarna är så otroligt olika. Jag är ju faktiskt tacksam att jag missar min nu på onsdag. Det har inte gett mig någonting.

    SvaraRadera
  2. Botkyrka månar verkligen om sina vfu-studenter för att vi någon gång i framtiden ska välja en arbetsplats där. Tänk om Stockholm tänkte så!

    SvaraRadera