måndag 21 september 2009

Processer

Bloggen ska spegla min lärandeprocess... men jag är fullt upptagen av andra processer.

Grupprocessen!

Hur blir det med den? Vi ska göra grupparbeten och annat men ingen pratar ens om grupprocessen! Hur blir det då med samarbetet? Hur blir vi överhuvudtaget en grupp? Det finns redan antydningar till små grupper i den stora. Jag vill ju lära mig samarbeta med alla för att få ut så mycket som möjligt av mina studier. Alla är smarta och har många bra synvinklar jag vill ta del av.

Vadför sysslar inte högskolor med att på skynda grupprocesser?!

Vår grupp är ännu i "Trevlighetsstadiet" enligt FIRO-modellen... Kommer vi komma längre?
Ska vi studenter ta saken i egna händer? Vad säger ni andra i klassen? Hur tänker ni kring det här?

4 kommentarer:

  1. Hej TEssEmma! Vad är det för grupprocesser du tänker på som skulle skyndas på? Jag tycker det är lite spännande och lite läskigt att se på hur grupper formas här och där. Det är nog oundvikligt i en så stor klass som vi är. Tycker det känns roligt att vi är en ganska blandad grupp och trevlighetsstadiet är väl iaf bättre än otrevlighetsstadiet? Eller menar du kanske att vi skulle ha en gruppkänsla gentimot ngn annan grupp? Nu har vi ju "tvångsindelats" i tre. Och nästa termin splittras vi ju igen. Jag har hört att det ska bli grupparbeten mest hela tiden, det är jag lite nervös inför, men det blir nog lärorikt om inte annat. Min erfarenhet av gruppdynamik är att det är starka krafter som ofta är positiva men också lätt kan bli negativa om man inte aktar sig. Kanske är det bäst att samlas runt positiva upplevelser av utbildningen. Det är klart att man ska få vara kritisk också, det är min huvudfilosofi, kritiskt tänkande, men kanske rikta kritiken konstruktivt... Det var bara några grupptankar jag hade. Jag är iaf glad för vår grupp! Härliga människor! Ses imorgon!

    SvaraRadera
  2. I trevlighetsstadiet är gruppen ytlig och rädd för konflikter för alla vill vara vänliga mot alla men utan tillit.

    Trevlighetsstadiet är inget kreativt stadium där alla är trygga. Efter det stadiet ska gruppen komma in i en rollsökningsfas som kan vara lite jobbig men om gruppen landar rätt hamnar den i samhörighetsstadiet där alla har förtroende för varandra. Där har de stora idéerna plats.

    SvaraRadera
  3. Oj, du har verkligen koll på det här! Det låter ju lovande om det kommer att bli så! Men jag tror att gruppkänslan kommer utvecklas ganska snabbt med tanke på alla samarbeten och samtal. Sen tar väl alla olika lång tid på sig för att öppna upp och känna tillit, det kan väl få ta sin tid, tycker jag.Vi ska ju ändå vara här ett tag så det blir nog tid för stora idéer också! Konflikter får man väl ta som dom kommer. Iofs vet jag inte om jag tror att konflikter måste till eller om det alltid är så bra för dynamiken. Idag hörde jag ett skräckexempel; Det hade tydligen varit så mycket gruppkonflikter i 4ornas klass att folk ändrade sina inriktningar för att de omöjligt kunde samarbeta.. Då har man nog uppnått otrevlighetsstadiet och det hoppas jag innerligt att vi slipper. Men det är intressant att tänka på gruppdynamik och sånt!och viktigt att som lärare att känna till hur det fungerar. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Haha, det skulle kunna vara så att 4:orna äntligen kommit in i sin rollsökningsfas... Dessutom börjar FIRO-cirkeln om varje gång gruppen förändras, t ex när någon ny tillkommer eller när någon slutar.

    Det är bara på gruppnivå som det trevlighetsfasen är så som jag beskrivit. De mellanmänskliga mötena inom gruppen kan vara djupa.

    Samarbete kan vara bra att öva på i situationer som inte är så dramatikska, t ex som den första veckans Workshop. Där vår grupp till en början hade kommunikationsproblem. Men efter lunchrasten tog vi nya tag och det slutade bra för den dagen...

    SvaraRadera