onsdag 9 september 2009

Lingam

I måndags när jag klev in i Vita Havet hade en utställning öppnats, Lingam. Jag hade som hastigast snappat upp från Konstfacks hemsida att det rörde sig om fruktsamhet. Vid första anblicken ser det ut som hela rummet är fyllt med fallosar. Varför? Vad är det för intressant koppling mellan en fallos och fruktsamhet?

På ena väggen står det att Lingam kommer från Sydöstasien och är en fruktsamhetssymbol.
Jaha och uppgiften för alla konstnären var sen att göra en Lingam för nutiden, för idag.
Alla fallosar och muttor gjorde mig dock uttråkad. Fruktsamhet är ett begrepp som inte behöver kopplas till mänskliga organ. Från mina tyskstudier minns jag en annan symbol för fruktsamhet: granatäppelträdet/granatäpplet.

Men är det kanske så till sist att det är min betraktelse som är trångsynt och inte det som står framför mig? Min upplevelse kvarstår dock att objekten i den kontext de är satta är ointressant.

2 kommentarer:

  1. Du är en duktig skrivare! Tycker om ditt sätt att formulera dig och få till "slutknorren" i stycken. Tack för din kommentar om mitt inlägg om utställningen Ska titta extra noga efter det "som kan tolkas som något annat" : )
    Slutligen: Super bra idé med ordlistan! Hoppas den fylls på!

    SvaraRadera
  2. Det var länge sen jag mötte ordet "Muttor", roligt återseende av detta frejdiga uttryck! Håller med om att ordlista är kanon!

    SvaraRadera