onsdag 7 oktober 2009

Mediering

Idag läste jag alla kursplaner för att få ännu bättre underlag för att göra ett inriktningsval som känns bra.

Där hittade jag ordet mediering som jag inte riktigt visste vad det betyder. Det måste jag ta reda på tänkte jag... och mycket lägligt träffade jag Tomas K på vägen till tunnelbanan. Han svarade gärna på vad begreppet betyder, men i efterhand kom jag på att jag borde ha tillämpat antikens Greklands retorik för att verkligen vara säker på att jag förstått. Det innebär att jag hade upprepat Tomas Ks svar, fast med mina egna ord, och han hade då kunnat bedöma om jag förstått rätt. Just nu tror jag bara att jag förstår och vet inte säkert om jag kan förklara för någon vad mediering betyder.

Det ska jag komma ihåg till nästa gång! Och kanske är det något jag ska lära ut eller kräva av mina framtida elever, för att de ska lära sig bättre.

1 kommentar:

  1. Redan de gamla grekerna, använde sig av antikens Greklands retorik. Och ingen av dem har klagat.
    Jag tror också att det kan vara ett bra sätt att hantera alla svar och kanske frågor från lärare.

    SvaraRadera