torsdag 8 oktober 2009

Arbetsprocesser

Jag efterfrågade mina klasskamraters arbetsprocesser och p g a tidsbrist eller tack vare vårt nya kommunikationssätt bästamde vi att ta det på bloggen.

I pedagogisk verksamhet är aldrig bara resultatet intressant, därför är det väl tur att jag är så nyfiken på hela processen.

I den här uppgiften arbetade jag tillsammans med Kristina och vi drog en uppgift för stillbildskamera som innabar att vi skulle förklara begreppet slutartid och ett för filmkamera om klaff. Det började lite trevande, men när vi bestämt oss för att koncentrera oss på slutartid först och bryta ner begreppet gick det undan. Dagen där på sa Kristina "stopp", vi höll nästan på att hamna på atomnivå i analysen av begreppet. I vår teoretiska förklaring hade ett slags bildmanus utformats, så vi följde det. När vi satte oss vid datorn kändes det först lite spännande och lekfullt med iMovie, men de känslorna försvann snabbt och programmet kändes begränsande. Vår första film blev klar, vi bestämde oss för att den fick vara det.

Från början funderade vi på att berätta om rörlig bild med stillbildskameran och tvärtom men den idén förkastades.
När vi kom till nästa uppgift stod vi först lite handfallna. Vi hade precis förstått begreppet men hade idétorka när det gällde att förmedla det vidare. Till slut kom kafferasten och då släpte det. Då tog vi oss mer lekfullt och experimentellt an uppgiften. När vi kom till redigeringen viste vi fortfarande inte vad det skulle bli. Vi höll väldigt hårt på tidsbegränsningen (gör en film om 30-60sekunder) och det kändes positivt för resultatet. Mycket diskussioner kring formen. Är det tillräckligt tydligt? Ska det vara seriöst eller komiskt? När vi kände oss klara, ville både två utvärdera arbetet. Det kändes bra. Vi pratade bl a om mål, om förutsättningarna för uppgiften, hur arbetsfördelningen varit, hur vi är som personer och vår syn på samt erfarenhet av grupparbete.

Det här var en bra process. High five Kristina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar