fredag 19 februari 2010

Förslag: Lämplighetstest.

Jan Björklund har föreslagit att de som vill utbilda sig till lärare ska lämplighetstestas. Vad betyder nu det? Det verkar handla om att den blivande läraren ska kunna fungara i grupp. Det håller jag med om kan vara bra, men detta betyder att det momentet inte ingår i utbildningen. Katastrof tycker jag! Vilket jag dock redan kritiserat min utbildning för... Det innebär även en människosyn jag inte ställer mig bakom - oföränderlighet. Vi förändras hela tiden enligt mitt sätt att se. Jag kommer inte vara av samma slag när jag fått min examen som när jag började utbilda mig. Hur kan det testet avgöra om jag klarar den resan eller ej?

Hur kan testet få fram framtidens lärare? Hur kan vi idag vara säkra på vilka de är?

För mig räcker det med utdrag ur Polisregistret. Men jag kräver att högskolor och universitet satsar på undervisning i grupprocesser och praktisk övning i självkännedom och vad olika beteenden skulle kunna medföra genom forumteater och rollspel.

Åandra sidan kanske lämplighets test är något att satsa på överlag i samhället så kanske vi blir bättre bemötta när vi till exempel gör till doktorn...

Vill vi ha samhället så?

1 kommentar:

  1. Skulle ett lämplighetstest stå pall för dig?y.s

    SvaraRadera