torsdag 5 maj 2011

Varför ska jag utbilda mig?

Min handledare har varit sjuk och i henoms ställe har det vart en obehörig vikarie som första dagen förklarade varför hen aldrig skulle utbilda sig till lärare - den dåliga lönen. Vikarien hade ändå jobbat inom skolan i 15år. Ett hån mot yrket och eleverna anser jag.

En dag skulle jag hålla två lektioner, vikarien förstod inte att jag kunde ha kontroll över allt själv. När jag rörde mig bland eleverna kunde jag ibland höra hens röst över klassrummet och det märktes att jag som är under utbildning har ett helt annat synsätt. Jag blev arg över att den här personen som dessutom behagade dyka upp bakfull inte insåg att utbildning gör skillnad - både för hur jag undervisar och hur jag bemöter eleverna.

När jag tog upp skolans styrdokument visade det sig att de var ointressant läsning - åtminstone hade inte hen läst kursplaner eller värdegrund.

Jag förstår nu varför jag utbildar mig och i framtiden vill jag verka för att alla lärare ska vara behöriga i skolan.

1 kommentar:

  1. Bra! Håll statusen hög på ditt yrke och dina kunskaper.y.s

    SvaraRadera