onsdag 8 september 2010

Slöjdprocess steg 1

Första kursträffen har börjat. Fast starten kändes seg så är jag ur trött.

Kanske hade kursen kunnat starta lite snabbare så hade vi kunnat sluta tidigare och därmed inte varit så grötiga i huvudet den sista timmen...

Det ska bli spännande med så mycket självstudier. Jag hoppas min studiegrupp har intressanta tankar att dela med sig av. Annars får jag försöka få dem att bli intressanta.

Först på dagen tog vi det administrativa. Sedan lunch och efter det en gruppuppgift - spiratillverkning - för att seminariegrupperna skulle lärakänna varandra. Mitt första intryck var att gruppen var lite trög. Och värst av allt var att de började giddra om manliga och kvinnliga former och färger på ett supersteriotypt sätt. Hoppas de blir botade under kursens gång. De ska ju bli lärare! Men de flesta i kursen ska bli behöriga lärare. Dagen avslutades med det första hantverksexperimentet: färgning.

Parvis färgade vi ullgarn och siden tyg i nio olika nyanser av syrafärg från FärgKraft och varsin bit otvättad ull i Jaebafärg, som är baserad på urea (urin) och är en kallvattenfärg. Den processen pågår än och imorgon ska vi titta i våra plastpåsar hur det gick. Garnerna hänger på tork och varje person ska få varsitt prov med sig hem.

Leicesterull.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar