torsdag 9 september 2010

Process - Tovning


Det här är min inspirationsbild. Dans av Henri Matisse, 1910. (1869-1954)
Jag fastnade för bilden för att människorna på den dansar. Färgskalan är jag inte så förtjust i, men kompositionen är härlig. Och bilden väcker frågor hos mig som: Varför dansar de? Varför är de nakna? Fast de har fysisk kontakt med varandra tycks de vara i ett mer introvert tillstånd.
Min första association var dans - balett - balerina - tyllkjol. Med den bilden i huvuder kom jag till introduktionen i tovning. I salen vi skulle vara fanns en vikskärm med olika exemplen på hur man kan tova uppsatt. I en var siden infiltat. Det ville jag prova för det hade jag aldrig gjort förut. Och karda ville jag också prova så att jag skulle bli säker på hela tovningsprocessen.
Först tovade jag en grå "tyllkjol" av gotlandsull med en bit syntetisk organza i marinblått emellan och därefter en vit kjol av leicerterull.
Sedan fortsatte experimenterandet utifrån danstemat och att skapa en viss känsla som dans kan förmedla, utifrån kompositionen, utifrån färgerna. Mitt personliga mål har varit att testa sådant jag inte gjort förut för att få ut så mycket som möjligt av kursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar