onsdag 12 maj 2010

I tiden mot istiden

För några veckor sedan blev jag färdig med min matta till mitt iskalla badrumsgolv. Sedan kom Vävmagasinet med mönster och idéer till att väva, sticka, haka, virka...med trasor. Min matta består av just det - ett gäng gamla t-shirtar jag varken velat slänga, ge bort eller ha kvar.


Återbruk kallas det att omdesigna föremål eller hitta nya användningsområden.


Efter det var jag på Hantverkspedagogernas examensutställning på Historiska muséet. Där hade en av studenterna virkat en matta i samma modell som min fast av plastpåsar. Det gick jag genast hem och testade.


3 kommentarer:

  1. Hej TE!

    Fina mattor. Har själv försökt mig på att virka en rund matta sådär men jag brukar sluta då mattan blir mer av en skål eller med att mattan blir alldeles för kråsig. Har du något mönster eller improviserar du bara?

    Apropå något helt annat i hantverksväg...har du prövat illusionsstickning? Jag tycker det verkar häftigt.

    Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag virkar fritt, men uppmärksamt så att mattan varken blir en skål eller bubblig. Sen sträcker jag och drar...så den blir platt till slut.

    Vad är illusionsstickning? Det låter spännande!

    SvaraRadera
  3. Illusionsstickning är lite som hologram(?)- man ser ett motiv skymta om man ser ser bilden från ett visst håll. Det finns massvis med träfar på webben om du söker på "illusion knitting". Hittade förresten en bra beskrivning på hur man virkar runt. Så det fins recept och strategier för den ovane- bra att veta.

    Johanna

    SvaraRadera